Helma Lubbers

Mevrouw Alfabet

Helma Lubbers

Mevrouw Alfabet

7 tips om een geweldige landingspagina te schrijven

Laatste update: 11 september 2019

Een goede landingspagina doet wonderen voor je bezoekersaantallen én je conversie. Maar wat is het eigenlijk? Waarvoor gebruik je het? En hoe schrijf je goede landingspagina’s? 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een plek waar je bezoekers ‘landen’ nadat ze in een zoekmachine gezocht hebben op een specifieke term of nadat ze op je advertentie hebben geklikt. Die landingspagina richt zich helemaal op één doel: je dienst of product aan de man brengen. Deze pagina is dus alleen hiervoor bedoeld en vind je over het algemeen niet terug in het navigatiemenu van je website.

Een landingspagina heeft twee doelen: hoog scoren in zoekmachines en conversie creëren. Het is de bedoeling om zo’n goede landingspagina te schrijven dat je je bezoekers over de streep trekt om te doen wat jij wilt, bijvoorbeeld iets kopen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of zich aanmelden voor een cursus of event.

Waarom is een landingspagina belangrijk?

Een landingspagina is vaak een betere landingsplek dan je homepage. Mensen zoeken namelijk naar iets specifieks en het is wel zo handig dat ze gelijk op de pagina komen die daarover gaat. Als ze op je homepage terechtkomen, moeten ze waarschijnlijk eerst nog even zoeken naar de juiste informatie. En dat is funest, want als mensen niet snel vinden waar ze voor komen, dan vertrekken ze direct.

Eerste indruk

Op je landingspagina moet je dus een heel goede eerste indruk maken. Voor die eerste indruk heb je maar weinig tijd. Bezoekers bepalen binnen tien seconden of ze op een website willen blijven of niet. Ga maar eens bij jezelf na hoe snel je een website scant en hoe snel je weer weg bent als het je niet bevalt. Daarom is het dus van belang om een landingspagina te hebben die goed in elkaar zit. De bezoeker moet direct zien wat je te bieden hebt.

Scoren je op je zoekwoorden

Landingspagina’s geven je de mogelijkheid om beter te scoren in zoekmachines. Natuurlijk moeten je ‘gewone’ webpagina’s ook goed scoren. Maar kun je daadwerkelijk alle zoektermen waarop je gevonden wilt worden, kwijt op je homepage? Als je daar alles wilt vertellen wat je te zeggen hebt, worden je webteksten te lang en te massief. Je bezoeker verliest dan interesse.

Daarom zijn landingspagina’s een uitstekende mogelijkheid om één webpagina met tekst helemaal te richten op dat ene onderwerp, op die ene dienst of dat ene product dat je wilt verkopen. Je kunt hier de ruimte nemen om uit te weiden.

Je kunt net zo veel landingspagina’s maken als je wilt. Voor elke zoekterm die je belangrijk vindt, kun je een pagina schrijven. Dat geeft jou veel mogelijkheden. Bovendien maak je hiermee je site ‘dikker’ en dat vindt Google ook best interessant. Een website met weinig tekst scoort lang niet zo goed in Google als een website met veel tekst.

Een goede landingspagina schrijven: zo doe je dat

Webteksten schrijven doe je vanuit het oogpunt van je potentiële klant. Dat geldt natuurlijk ook voor landingspagina’s. Houd in je teksten altijd voor ogen wat de klant wil. Daarnaast zijn er nog meer dingen om rekening mee te houden. Hieronder geef ik je een aantal tips.

1. Hoe wil je gevonden worden?

Wat zijn voor jou de belangrijkste zoekwoorden waarmee je gevonden wilt worden in zoekmachines? Verkoop je bijvoorbeeld grasmaaiers? Type dan eens ‘grasmaaier’ in bij Google en kijk onderaan de pagina welke gerelateerde zoekopdrachten naar voren komen. Dan kom je natuurlijk uit op ‘grasmaaier kopen’. Maar denk ook aan andere dingen, zoals ‘robotmaaier kopen’ of ‘elektrische grasmaaier kopen’ of ‘goedkope grasmaaier’. Doe onderzoek en ga brainstormen over wat voor jouw bedrijf belangrijk is.

2. Bied relevante informatie op je landingspagina

Het is van groot belang dat je landingspagina waardevolle en relevante informatie bevat. De informatie moet passen bij het zoekresultaat dat in de zoekmachines verschijnt. Als dit niet zo is, stel je je bezoekers teleur. Ze verlaten je pagina snel. Dit is niet goed voor jou en ook niet voor je positie in Google.

Zorg dus voor kwaliteit. Met waardevolle informatie maak je je bezoekers én Google heel blij. Denk daarom goed na over wat je wilt vertellen op je landingspagina. Geef informatie die goed past bij je product of dienst en die beter is dan van de concurrentie. Houd voor ogen dat je schrijft voor je bezoekers. Het draait niet alleen maar om Google. Prop dus niet alleen maar heel veel zoekwoorden in je tekst. Je lezer prikt hier zo doorheen en haakt dan af. En Google stelt het ook niet op prijs.

Een tekst die geschreven is voor mensen, is ook automatisch geschreven voor Google.

3. Zorg voor overzicht

Vrijwel niemand leest een webpagina van boven tot onder helemaal door. Mensen scannen in plaats van dat ze alles lezen. Ze zijn op zoek naar informatie die voor hen relevant is. Zorg daarom voor een overzichtelijke tekst.

Gebruik een duidelijke titel zodat bezoekers direct zien dat ze op de juiste webpagina zitten.

Zorg voor tussenkopjes. Bezoekers zijn op zoek naar voor hen relevante informatie en door tussenkopjes zien ze snel waar ze moeten zijn.

Gebruik vetgedrukte woorden en zinnen. Omdat bezoekers veel overslaan wanneer ze je webpagina scannen, moet je hun aandacht trekken naar de belangrijkste gedeeltes. Dit doe je door bepaalde woorden vet te drukken. Zo slaan ze de belangrijke passages niet over.

Voorkom grote blokken tekst door veel witregels te gebruiken. Een groot blok tekst zorgt ervoor dat mensen afhaken. Witregels geven rust en ruimte.

Gebruik opsommingen met bullets. Zo ziet je lezer in één oogopslag wat je te zeggen hebt.

4. Val met de deur in huis

Begin je tekst met de belangrijkste informatie. Bezoekers hebben haast. Ze willen direct weten of ze op de juiste plek zijn beland. Als hun interesse gewekt is, lezen ze verder. Als ze niet gelijk vinden wat ze zoeken, verlaten ze je site. Bedenk dus voor jezelf waarom iemand op jouw site terecht moet komen. Welke vragen hebben jouw potentiële klanten? En welke problemen? Welke oplossing zoeken ze? Welke voordelen heb jij hen te bieden?

Zoals ik al zei, leest haast niemand een volledige tekst. Dus als je bezoekers het eind niet lezen of een stuk overslaan, is dat niet erg. Als jij alle relevante informatie aan het begin van de tekst benoemt,  hebben ze het belangrijkste namelijk al gehad.

Het kan lastig zijn om te denken vanuit je klant en om te bepalen wat belangrijk is. Wat voor jou belangrijk is, hoeft dat voor hen namelijk niet te zijn. Het kan helpen om bij het schrijven deze woorden in gedachten te houden: wat, waarom, wie, waar, wanneer en hoe. Probeer deze vragen in het begin van je tekst te beantwoorden.

5. SEO voor je landingspagina

Natuurlijk moet de tekst van je landingspagina van goede kwaliteit zijn. Maar het is ook belangrijk om rekening te houden met bepaalde SEO-technieken. Deze zorgen voor een hogere positie in Google.

Verwerk je zoekwoord altijd in de titel (de H1-tag) van je pagina. Zet hem het liefst een beetje vooraan.

Maak tussenkopjes met H2-tags en verwerk het zoekwoord in de eerste H2-titel. En het liefst ook in een paar andere tussenkopjes.

Noem het zoekwoord in de eerste zin van de tekst.

Gebruik synoniemen van het zoekwoord.

Zorg voor een URL die SEO-proof is. Om even terug te komen op het voorbeeld van de grasmaaierverkoper: website.nl/elektrische-grasmaaier-kopen/ is prima. Maar website.nl/category2/post?id321/elektrische%20grasmaaier%20kopen/ is niet goed leesbaar en dus niet SEO-vriendelijk. Het is het beste als de titel van de pagina (de H1-tag) hetzelfde is als de URL.

Geef afbeeldingen een naam die past bij je tekst. Dus niet afbeelding1.jpg, maar grasmaaierkopen.jpg.

Geef je afbeelding een alt-tekst die past bij je tekst.

6. Voorkom afleiding

Wij mensen zijn snel afgeleid. Zorg dat bij je landingspagina alle aandacht uitgaat naar het doel waarvoor je de pagina gemaakt hebt. Het kan nuttig zijn om allerlei elementen weg te halen die je normaal gesproken wel laat zien op je site. Haal bijvoorbeeld afbeeldingen weg die niets toevoegen aan dit specifieke onderwerp. Zorg dat een afbeelding je boodschap ondersteunt. Maak bijvoorbeeld een grafiek of een schema of gebruik een relevante foto. Heb je een sidebar op je site met nieuws, een agenda of links? Haal deze dan weg. Soms halen mensen zelfs hun navigatiemenu weg.

7. Call to action

De landingspagina is bedoeld om conversie te creëren. Dan is er dus één ding heel belangrijk en dat is de zogenaamde ‘call to action’, ofwel de aanzet tot actie. Je hebt uitgeweid over je dienst of product. Je hebt de bezoekers laten zien wat je te bieden hebt en waarom ze bij jou moeten zijn. Dan blijft er nog één ding over, en dat is dat ze iets gaan dóén.

Wil je dat mensen om een offerte vragen? Maak dan een formulier dat mensen kunnen invullen om een aanvraag te doen. Wil je dat je bezoekers iets kopen? Maak hiervoor een opvallende bestelknop met een pakkende tekst. Moeten ze contact opnemen? Zich inschrijven voor een nieuwsbrief? Laat het zien met een opvallende knop, zodat ze er niet omheen kunnen.

Jouw landingspagina schrijven

Als je je gezonde verstand gebruikt en rekening houdt met de bovenstaande tips, kom je een heel eind. Heb je toch wat hulp nodig van een tekstschrijver? Wil je bijvoorbeeld je landingspagina’s of je hele website laten controleren op taalgebruik en spelling? Maak dan gebruik van de taalcheck voor je website. Zo weet je zeker dat je goed voor de dag komt. Laat je liever je landingspagina’s schrijven? Kan natuurlijk ook. Laat het me weten! Ik hoor graag van je.