Helma Lubbers

Mevrouw Alfabet

Helma Lubbers

Mevrouw Alfabet

Bloggen voor je bedrijf helpt écht

Bloggen voor je bedrijf? Iedereen blogt al. Wat heb jij dan eigenlijk nog toe te voegen?

Ik snap die gedachte wel, maar juist nu bijna iedereen een blog heeft, kan jij echt niet meer achterblijven. Bloggen is namelijk dé kans om je bedrijf te laten zien aan de buitenwereld. En aan de zoekmachines natuurlijk. En het is ook gewoon leuk.

Bloggen voor SEO

Ja ja, we weten het nu wel. We willen allemaal bovenaan staan in Google. Maar er is maar één eerste plek en er is maar één eerste pagina. En er zijn ongeveer honderdtriljoen websites. Dus hoe reëel is het nou eigenlijk om op die felbegeerde eerste plek te komen? Helpt bloggen voor je bedrijf eigenlijk wel?

Dat dacht ik zelf ook toen ik begon met schrijven, maar weet je, het is echt waar. Bloggen doet wonderen voor je vindbaarheid in Google.

Zoektermen

Met blogs heb je alle ruimte voor verschillende zoektermen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Er is namelijk een grens aan hoeveel zoektermen je op je homepage kunt proppen. Maar ja, je wilt al die zoektermen waarop jij gevonden wilt worden, toch wel ergens kwijt.

Als je gaat bloggen voor je bedrijf, heb je alle ruimte om je te richten op die termen die jij belangrijk vindt. Met mooie, uitgebreide artikelen kun je je bezoekers veel meer informatie geven over die ene dienst of dat ene product. Fijn voor je klant, want die is op zoek naar informatie. En fijn voor Google, want met goede blogs scoor je goed.

Zo vergroot je met elke blog de kans dat iemand je vindt via Google. Google geeft elke blog namelijk een plekje in de zoekresultaten. Je kans om gevonden te worden wordt dus een stuk groter wanneer je regelmatig een blog schrijft. En je hoeft echt niet met elke blog op de eerste plek in de zoekmachines terecht te komen. Dat is ook niet realistisch. Maar als je regelmatig blogt en er slim mee omgaat, boek je uiteindelijk echt resultaat. Let wel: de bezoekers stromen niet gelijk binnen. Dus je moet geduld hebben en volhouden.

Ga voor kwaliteit

Door steeds nieuwe content op je site te plaatsen, neemt Google je site serieus. Hoe meer tekst er op je site staat, hoe meer autoriteit je opbouwt. Helemaal als er met regelmaat wat nieuws bij komt. Maar: het moeten wel goede teksten zijn. Je kunt tegenwoordig geen teksten meer schrijven die helemaal vol staan met dat ene zoekwoord. Google is wel slimmer dan dat. Je site moet waardevolle content bevatten waar je bezoeker echt wat aan heeft. Schrijf dus in eerste plaats voor je lezer en daarna voor Google.

Probeer dus steeds weer om je artikel zo goed mogelijk te maken. Ja, dat kost tijd. Maar het levert je ook weer wat op. Dat heb ik zelf ook ervaren het afgelopen jaar, zo blijkt uit mijn statistieken:

En ik blog niet eens heel vaak. Gemiddeld één keer per maand. Maar ik probeer wel om mijn blogs informatief te maken en dat heeft resultaat. De blogs waar ik het meest mijn best op heb gedaan, scoren ook het beste:

Wil je niet heel veel tijd aan besteden aan bloggen? Blog dan minder vaak, maar zorg wel dat het écht goed is. Dit werkt beter dan heel vaak bloggen en dat het eigenlijk niet zo interessant is.

Bloggen voor de zichtbaarheid van je bedrijf

Als je online veel aanwezig bent met blogs, word je sneller herkend en niet alleen door Google. Je potentiële klanten leren jou of je merk namelijk steeds beter kennen. En je bekendheid wordt ook steeds groter. Dus zorg ervoor dat je blogs op alle sociale media te vinden zijn. Hierdoor weten de mensen wie je bent en wat je doet.

En het leuke is: jij leert je klanten ook beter kennen. Ze reageren namelijk op je via de sociale media of op je blogpagina zelf. Ze stellen vragen, reageren op jouw vragen of geven extra tips. Zo creëer je een band met je lezers. Je krijgt hiermee ook gelijk waardevolle informatie over je doelgroep. Je kunt je daardoor nóg meer richten op je ideale klant dan je al deed. En je krijgt weer extra inspiratie voor nieuwe blogs.

Leef je uit

Schrikt bloggen je af? Ik snap dat wel. Het kan voelen als een verplichting, helemaal als schrijven niet je sterkste punt is. Maar richt je vooral op de mogelijkheden. Een blog is namelijk een heerlijke plek om je helemaal te storten op wat jij leuk vindt. Weid eens lekker uit over een onderwerp dat je interessant vindt of over een dienst die je levert. Soms kun je zelfs een persoonlijk stuk schrijven als je dat leuk vindt. Waarom niet? Jouw bedrijf, jouw blog. Mensen vinden het vaak leuk om meer te weten te komen over de persoon achter het bedrijf.

Je laat zien wat je in huis hebt

Bloggen voor je bedrijf is dé kans om te laten zien wat je allemaal weet en kunt. Wees niet bang om kennis ‘weg te geven’. Soms zijn mensen bang dat als ze te veel tips geven, hun klanten zelf aan de slag gaan in plaats van dat ze hen inhuren. In de praktijk valt dat reuze mee. Je laat juist zien dat je veel verstand hebt van jouw product of dienst. De mensen komen niet voor niets naar jouw website toe. Jij doet namelijk iets wat zij niet kunnen of hebben of waar ze zelf geen zin in hebben.

Bovendien waarderen mensen het juist dat jij gratis je kennis met hen deelt. Zo krijgen ze vertrouwen in je. En vertrouwen is heel belangrijk, want in sommige branches is de concurrentie moordend. Hoe ga jij je dan onderscheiden? Wil je concurreren op prijs? Liever niet toch? Je onderscheiden op vertrouwen en kennis is een betere keus. Dan krijg je ook klanten die voor je kiezen omdat ze je vertrouwen en weten dat jij goed bent in je vak. Zij willen niet voor een duppie op de eerste rang zitten.

Toch huiverig om te veel weg te geven? Vergeet niet dat je zelf bepaalt wat je allemaal vertelt en wat niet. Het is tenslotte jouw blog. Je kunt net zo selectief zijn als je zelf wilt.

Nieuwe inspiratie door te bloggen

‘Je hebt toch juist inspiratie nódig om te bloggen?’

Ja, maar onderschat niet hoeveel inspiratie bloggen je kan geven. Je gaat namelijk nog meer nadenken over je bedrijf. En natúúrlijk denk je al goed na over je bedrijf. Maar als je gaat bloggen, komt er vaak nog van alles naar boven drijven. Je zult namelijk enige vorm van regelmaat moeten hanteren. Blog je één keer per maand? Twee keer? Of zelfs elke week? Hoe dan ook, je hebt onderwerpen nodig om over te schrijven. Soms liggen ze erg voor de hand, maar soms ook niet. Door te brainstormen over alle mogelijke onderwerpen, krijg je vaak allerlei nieuwe ideeën. Heerlijk toch? Zo krijg je inspiratie over hoe je je bedrijf nóg beter maakt. En daarvan krijg je weer inspiratie om te gaan bloggen.

Pro-tip: Krijg je spontaan een blogidee? Schrijf het alsjeblieft op. Dit zeg ik als persoon die al meerdere keren een eurekamoment heeft gehad vanwege een geweldig blogidee, maar die dat vervolgens niet opschreef en het dus vergat. En neem van mij aan: dit soort ideeën komen meestal niet meer terug. Jammer de bammer.

Het eindresultaat

Je snapt inmiddels wel dat bloggen voor je bedrijf je écht wat oplevert. Het zorgt voor meer websitebezoekers. En meer bezoekers betekent meer klanten en dus ook meer omzet. En je krijgt zelf ook nog eens meer inspiratie voor je bedrijf.